Ziua 1 – Gestionarea emoțiilor

De reținut:

Obiectivul nostru este să evităm stările extreme și ne vom concentra pe modul în care trăim. Pentru aceasta vom înțelege cum funcționează „creierul de maimuță” (sistemul limbic).

Înțelegerea procesului emoțional constituie o formă de educație pe care este bine să ne-o oferim.

A ne gestiona emoțiile nu presupune să ne abținem, să le băgăm sub preș, ci să avem o igienă emoțională zilnică.

În fiecare zi ar trebui să lucrăm la emoțiile noastre, să ne oferim liniște, relaxare, să eliminăm conflictele din viața noastră.

Gestionarea emoțiilor, când ne aflăm în stare de conflict, conduce cel mai adesea la suprimarea emoțiilor trăite. Pentru a elimina conflictele este bine să ne dezvoltăm obiceiuri zilnice de relaxare și prezență conștientă și să învățăm să ne recunoaștem emoțiile, să le înțelegem cauza și rolul lor în viața noastră.

Atunci când vom face asta, gestionarea emoțiilor se va petrece firesc, ca o consecință a înțelegerii noastre, un efect al igienei emoționale din practica noastră zilnică.

Exemplu: Prevenție

Conduceam și eram relaxat, complet relaxat.

Fără niciun gând, fără nicio intenție, doar conduceam relaxat.


Ascultam muzică și totul era perfect.

La un semafor, am pus frână pe galben fără să forțez culoarea galbenă a semaforului.

Am auzit în spatele meu o frână și m-am uitat în oglinda retrovizoare, persoana respectivă era agitată și părea că țipă spre mine.

Mi-am văzut în continuare de ceea ce făceam fără să îi acord atenție persoanei recalcitrante din spate.

Când s-a făcut verde, eu am plecat normal, în schimb cel din spate a plecat în trombă și m-a depășit ușor rapid.

A pus frână în fața mea pe prima bandă și m-a blocat continuâd să strige din mașină.

Am așteptat calm să plece pentru că eram într-o stare de liniște, de calm, eram relaxat.

A terminat relativ repede cu spectacolul și după circa 30 de secunde a plecat.

Am plecat și eu relaxat ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat.

Starea în care mă aflam nu mi-a dat voie să mă agit și eu cu toate că depășise orice limită celălalt șofer.

Asta presupune prevenție, să fim într-o stare de relaxare și indiferent ce se întâmplă în viața noastră, să primim cu drag și să învățăm din orice.

Evident că nu tot timpul putem fi atât de relaxați, dar cu o practică pe măsură, putem să ne oferim o stare de pace mai mereu.

Exercițiu/Activitate: Așezarea emoțiilor

Sunt câteva emoții ce ne dau de furcă și ne este greu să ieșim din ele când vin cu toată forța și ne cuprind.

Dar primul pas în a ieși din emoții este tocmai înțelegerea lor și așezarea acestora pentru că atunci când le înțelegi, practic vei ști cum apar și cum urcă în intensitate.

Ce avem de făcut:

Ne vom concentra pe a așeza emoțiile în ordinea corectă în funcție de intensitatea pe care o au acestea.

Fiecare din cele 4 grupe de emoții sunt emoțiile cel mai adesea trăite de noi, așa că ne sunt familiare, doar că uneori ne este greu să le denumim și să știm ce va urma.

Tocmai pentru asta este nevoie de practică.

Un alt detaliu important este că veți avea ocazia să vorbiți despre emoții mai puțin știute și inconștient trăite și asta reprezintă o oportunitate.

Regăsiți emoțiile cele mai întâlnite în cadrul celor patru trăiri: frică, fericire, tristețe, furie.

Frică: panică, teamă, groază, îngrijorare, spaimă.

Fericire: extaz, bucurie, entuziasm, încântare, mulțumire.

Tristețe: supărare, deprimare, nefericire, disperare, nemulțumire.

Furie: nervozitate, agresivitate, iritare, frustrare, revoltă.

Provocare: Atenția pe interpretare

Te provoc să observi de câte ori în următoarele 30 de minute mintea caută să interpreteze tot ceea ce apare în câmpul atenției tale.

Observă instinctul minții de a interpreta și rămâi cu atenția pe acest instinct.

După ce ai observat asta, mai fă încă o oră același lucru.

La final, te rog să îmi spui dacă are sens să oprești acest instinct?